Зміною клімату має займатися держава, а не центральні банки — FT

Поділитися
Сенс примусового зеленого переходу полягає в тому, щоб не збідніти, бо до бідності ведуть стихійні лиха внаслідок кліматичних змін.

Екстремальні погодні явища, викликані зміною клімату, призведуть до спалахів інфляції, на які центральні банки не зможуть зреагувати достатньо швидко. Тому найкращий набір інструментів для зеленого переходу — простий, старомодний політичний мандат, пише FT.

Зміна клімату відбулася, її спричинили люди, і вона триватиме. Середня температура підвищилася і буде продовжувати зростати. Це означає більшу ймовірність екстремальних погодних умов.

Головним політичним пріоритетом у відповідь має бути екологізація нашого виробництва електроенергії, решти нашого промислового життя та переконання світу слідувати цьому. Менше занепокоєння викликає те, як це впливатиме на центральний банк; але це впливає на центральний банк і буде впливати все більше і більше.

Одним з ефектів є те, що, інвестуючи в екологізацію нашої електроенергетики, промислових процесів і постачання продовольства, ми повинні відволікати ресурси від споживання в інвестиції. Це підвищить реальні відсоткові ставки, щоб стимулювати перехід. І ставки центрального банку зростуть, щоб це врахувати.

На шляху переходу і, можливо, на його кінцевій точці ми можемо почуватися біднішими, ніж якби нічого не робили, витрачаючи більше заробленого на адаптацію до нового клімату. Щоб спрямувати перехід на інвестиції шляхом зниження споживання, центральні банки можуть досягнути цього за рахунок вищої інфляції — розмивання реальної заробітної плати вищими цінами, а не примусове зниження номінальної заробітної плати через рецесію та безробіття. 

Сенс примусового переходу полягає в тому, що наше віддалене майбутнє буде не бідним. Але спочатку ми відчуємо більший дефіцит, а не менший, і це відображатиме політика центрального банку.

Екстремальні погодні явища порушать роботу та життя. Ці періоди виглядатимуть приблизно так, як зараз, коли війна в Україні скоротила постачання продовольства та енергії. Ми побачимо спалахи інфляції, які центральні банки будуть змушені спостерігати, не в змозі реагувати швидко, щоб щось вдіяти.

Ця додаткова волатильність створює більший ризик для економіки та для банків, страхових компаній та інших посередників, які їй піддаються. На даний момент такий ризик не здається системним для Західної Європи, але він може бути в США, Канаді чи Австралії — регіонах, які вже схильні до екстремальних погодних умов. І європейські фінанси можуть бути викриті досить опосередковано. Додаткові ризики підвищать вартість фінансування, оскільки ті, хто піддається ризику, захищаються.

Цей додатковий ризик у міру нагрівання землі призведе до зниження цін на ризиковані активи та зростання так званих «безризикових» облігацій. Для тих суверенів, які мають достатньо фіскального простору для вирішення кліматичних проблем, це виглядатиме як зниження вартості фінансування за рахунок приватного сектора та слабших держав.

Сам перехід не повинен бути ризиком для кредиторів. Політика – повільний процес, і про зміни зазвичай повідомляють завчасно. Банки керуватимуть процесом заміни кредитування вуглецевомістких підприємств або викопного палива на екологічнішими проєктами. Ринкові фінанси рухатимуться таким же поступовим шляхом. Але можуть статися раптові зміни в політичних настроях і у політиці в таких сферах, як податки на викиди вуглецю та дозволи на види діяльності. І це викриє фінансових посередників.

Тиск призвів до того, що згадали про цілі щодо зміни клімату в мандатах центрального банку, щоб центральні банки допомогли з переходом. Але уряди змусять до зеленого переходу за допомогою податків на викиди вуглецю та/або через пряму заборону діяльності, яка шкодить клімату. 

Спрямування закупівель у програмах кількісного пом’якшення в бік «зелених» облігацій є не більш ніж символічним актом — Великобританія купила корпоративних облігацій на суму менше 20 мільярдів фунтів стерлінгів із загальної суми 895 мільярдів фунтів стерлінгів — і ускладнює монетарну політику. Додавання кліматичних критеріїв до банківського регулювання ускладнює політику фінансової стабільності без належних податків. Смикати за ці важелі краще, ніж взагалі нічого не робити.

Якщо ми нічого не зробимо, ми попрямуємо до кліматичного хаосу. Існує ризик того, що делегування кліматичних питань центральним банкам породжує самовдоволення, переконуючи людей, що важкі рішення прийняли, тоді як це було навпаки.

Чим більше роботи ми надаємо центральним банкам, тим більше шансів, що вони конфліктуватимуть, і тим важче буде притягнути їх до відповідальності. Найкращий набір інструментів для зеленого переходу— це простий, старомодний мандат і рішучі дії уряду щодо оподаткування або заміни вуглецевоємної діяльності на кліматичну.

Нагадаємо, ми писали про те, що Європейська комісія вивчає потенціал України задля визначення промислової бази в складі ЄС стало відомо ще в грудні. Галузі, що не шкодять екології, отримають схвалення у Європі.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі